Klantvriendelijke beveiliging
Klantvriendelijke beveiliging is dat wel wenselijk? Een blog van branche directeur Leon Vincken.
Dan word je op een middag door een journalist gebeld over het onderwerp klantvriendelijkheid in de beveiliging. Zijn er ontwikkelingen op dat front? Wordt het juist niet onvriendelijk met al die bewaking, poortjes, camera’s en uniformen of langere wachttijden bij een festival? Het interview verloopt vlotjes in een dialoog over klantgerichtheid, vraag van opdrachtgever en relatie tot competenties, verdienmodel en veranderend veiligheidsgevoel.
Wat verwacht een bezoeker of werknemer nou echt van een beveiliger? En hoe past deze in de cultuur van het bedrijf dat inhuurt? We moeten waken met elkaar dat we geen tijdsbeelden najagen daar waar de primaire taak gelegen is in bewaken en het veiligheidsdomein. Tuurlijk en vanzelfsprekend kan dat mensgericht en vriendelijk. Maar ‘what comes first’? Dreigingen zijn van alle dag en nemen toe. Zichtbaarheid van veiligheid is net zo belangrijk als onzichtbaarheid. Daarbij gaat professionaliteit en vakbekwaamheid voorop. Samen met een klant moet dit open uitgewisseld worden en bij aanbestedingen zal de economische factor meer naar de achtergrond verdwijnen. Voorop staat het veiligheidsrisico en dan de passende invulling. Dat kan met vriendelijke bejegening waarin veel wordt getraind en opleidingen meer worden aangescherpt. Dat kan met technische- en ICT-ondersteuning, zichtbaar en onzichtbaar. Het publiek verwacht een passende professionele veiligheid als eerste en daarna een vriendelijk gezicht of een minder lange wachtrij.
Die professionele veiligheid gaan we in de toekomst steeds meer verbinden met iedereen die op een locatie werkzaam is. Samen leren onderscheiden wat normaal is en snel zien wat afwijkt. Samen meer veiligheidsbewustzijn creëren en elkaar attent maken op onveilige of abnormale situaties. Van rondslingerende wachtwoorden of niet uitgelogde computers tot bezoekers of werknemers die niet passen in het gebruikelijke patroon. Snelle adequate actie is dan noodzakelijk. De aanpak kan vriendelijk maar is geen doel op zichzelf. VBe NL heeft om dit te onderstrepen gekozen voor samenwerking met de SDR-Academy en wil zoveel mogelijk beveiligers trainen in een nieuwe werkelijkheid. Snel detecteren en bepalen of er actie noodzakelijk is. Wat valt op in deze ‘normale’ omgeving?
Niet alleen onze opdrachtgevers spelen een rol, maar ook wij zelf als branchevereniging met vakbonden. In hoeverre zijn we bereid te investeren in een gezonde bedrijfstak waar het ondernemingsklimaat past bij onze uitdaging om Nederland veiliger te maken maar we tegelijkertijd ook ruimte scheppen om onze beveiligers te voorzien van voldoende zekerheid in een passend inkomen, opleiding en meer vrijheid om zelf invulling te geven aan de dagelijkse uitoefening van het beroep. Een bereidheid die we met de afgesloten nieuwe cao Beveiliging onderstrepen.
Echter, zolang de prijs bepalend blijft en de smily het verkoopwonder is, zullen we vroeg of laat worden ingehaald. Zo stond ik deze week in Den Haag bij een ministerie en dan kom je in het voorbijgaan buiten natuurlijk al snel een minister tegen onderweg naar een volgende locatie. De minister loopt met dossiers onder de arm tussen het van A naar B snellend publiek. Ik kijk en vraag mij af, is het normaal dat in deze dagen een minister helemaal alleen zonder begeleiding door Den Haag wandelt? Een vraag die me nog wel een tijdje zal bezighouden.